DE KROOK - DIGITALE COMMUNICATIE EN INTERACTIVITEIT
De nieuwe Gentse stadsbibliotheek kent vele maanden na opening nog steeds een enorme toeloop aan bezoekers. Play AV is dan ook ongelofelijk trots om mee gewerkt te hebben aan dit prestigieuze project met de installatie van maar liefst 78 schermen.
Het Project
De Krook is een plek waar elke Gentenaar welkom is, waar men kan ondernemen, ontdekken en vooral ontmoeten. Het profileert zich bijgevolg als dé inspiratieplek voor kennis, cultuur en innovatie. De Krook biedt huis aan IMEC en onderzoeksgroepen van de universiteit Gent, en is het nieuwe gezicht voor de gloednieuwe stadsbibliotheek. Verder omvat het gebouw een café, groenzones en kantoorruimtes. Het boek en de collectie blijft natuurlijk een heel centrale rol spelen met 300.000 materialen in huis verspreid over zes verdiepingen. De architectuur werd ontworpen door TVHV Coussée & Goris architecten / RCR Arquitectes en werd opgevolgd door bouwheer cvba Waalse Krook.
Het verschil met de oude bibliotheek? Trachten om, in de verregaande digitalisering van informatie en consumptie, de burger wegwijs en mediawijs te maken doorheen de collectie en bezoekers uitnodigen om actief om zoek te gaan. Deze impliceert ook een blijvende investering in technologie.
“Een bibliotheek van de toekomst wordt wel eens gezegd, maar ik denk dat we beter spreken van een bibliotheek van nu die alles in huis heeft om zich snel aan te passen in een veranderende maatschappij”, aldus Carole Gheysen – ict coördinator.
De Oplossing
Met een oppervlakte van bijna 10.000m² en 6 publieke verdiepingen, workshopruimtes, een krookcafé, een grote leeszaal…was het de keuze om samen met Play AV 78 schermen in te zetten met digital signage. Redenen voor digitale communicatie waren er om mensen wegwijs te maken doorheen het gebouw, snel te kunnen communiceren rond evenementen en trends en bezoekers uit te nodigen om op interactieve wijze om te gaan met de collectie. Er is bijvoorbeeld geopteerd voor om de twee à drie boekenrekken een Elo touchdisplay te integreren in het rek die dan ook interactie moet toelaten. Deze schermen moesten qua lichtinval voldoende aankunnen en de beste touch beleving kunnen geven aan de bezoeker.
In de kinderbibliotheek zijn de touch displays voorzien van de applicatie ‘Bieblo’, een aanbevelingstool, waarmee kinderen aan de hand van sprekende illustraties hun genres kunnen kiezen die zij leuk vinden en op basis daarvan een aanbod krijgen van boeken die op dat moment aanwezig zijn.
Verder wilde imec een DataWall die met tien gekoppelde schermen in interactie kon gaan met onderzoekers en bezoekers van De Krook. De opstelling met 86” ultra Stretch Displays van LG heeft een nieuw interactief canvas gecreëerd voor digitale kunst, burgerparticipatie en het informeren van de bezoekers over onderzoek en data in de stad.
Daarnaast bestaat de visuele installatie in de bibliotheek nog uit een prachtige videowall (NEC) aan de inkom, een mobiele gaming room in de jongerenbib, informatie touch screens in de ‘Agora’ of verzamelplaats van de collectie in de kijker, displays aan elke lift en mobiele Samsung schermen in de vergaderzalen.
Kortom, digitale communicatie en interactiviteit ten top in het volledige gebouw!
De Voordelen
De voordelen voor de bib en de bezoekers zijn dan ook merkbaar: naast het feit dat iedereen geholpen wordt in zijn/haar keuze en geïnformeerd wordt over allerhande items, zorgt de feilloze integratie van de schermen in het meubilair voor meer visuele rust. Het past verder ook perfect bij het gebouw en het digitale kader waarin de samenleving vandaag leeft.