Het nieuwe SAP hoofdkantoor
Een voorbeeld voor de hedendaagse kantoorbeleving
Het Belgisch-Luxemburgse SAP stelt vandaag 330 mensen te werk en biedt ondersteuning en beheerdiensten aan voor e-business, financiële, logistieke en human resources processen. Vanwege hun verhuizing naar een nieuw hoofdkantoor in Machelen is een innovatief kantoorconcept ontwikkeld, gericht op moderne flexibiliteit. Met de nadruk op klantgerichtheid en het welzijn van medewerkers zijn audiovisuele componenten ontworpen en geïntegreerd. Deze vormen mee de basis voor een dynamische en productieve werkomgeving.
Customer experience area vs. employee area
Het nieuwe kantoor is opgedeeld in twee secties: de customer experience area en de employee area. Deze tweedeling is bewust gekozen om zowel de klant als de werknemer een optimale gebruikservaring te bieden. Het klantengedeelte is gehuld in de kenmerkende huisstijlkleuren van SAP, terwijl het werknemersgedeelte een gevarieerd kleurenpalet bevat om de productiviteit te bevorderen. We kregen met Play AV Brussel de kans om zowel SAP’s customer experience area als de employee area te voorzien van de nieuwste technologieën.
Klantbeleving dankzij de experience wall
De beleving voor klanten begint meteen bij aankomst in de veelzijdige zaal. Hier vindt een hartelijke ontvangst plaats en zijn interactieve schermen voorzien voor klantgerichte content.
Terwijl je verder wandelt, kom je langs de experience wall. Hier wordt op maat gemaakte content voor de bezoeker gecreëerd, denk hierbij aan corporate video’s, showcases, en meer. Het doel is om de bezoekers een voorproefje te geven van de onderwerpen die ze later in detail zullen ontdekken tijdens deep dive sessies in één van de vergaderzalen. Wanneer er geen specifieke evenementen plaatsvinden, wordt de wall voorzien van aankomende events, nieuwe productreleases, en andere relevante informatie. Alles draagt bij aan een algemene bewustwording rondom SAP.
Wat betreft de positionering van de interactieve schermen is er gekozen voor zowel landscape als portrait modus. Christian Raats SAP – team member van het Experience Center BeLux vertelt ons graag waarom hier voor gekozen werd: “Dit was een bewuste keuze door het feit dat sommige showcases specifiek ontworpen zijn voor mobiele of desktopformatenn, en het is essentieel om ze op een aantrekkelijke manier te presenteren.”
Remote deelnemers worden nooit uitgesloten
De zone omvat ook enkele vergaderzalen die ontworpen zijn voor meetings, workshops, deep dive sessies en andere zakelijke bijeenkomsten met de klant. Door in deze zone te werken met rollend meubilair biedt men opnieuw flexibiliteit bij het indelen van de ruimte, afgestemd op de wensen van de klant.
Hybride deelname is mogelijk in alle ruimtes. Elke zaal is voorzien op de participatie van remote deelnemers. Videoconferentie-oplossingen met Sennheiser plafondmicrofonen, Aver camera’s en de Logitech Rally Bars zorgen voor een uitstekende communicatie met de externe deelnemers.
In het B LAB, gericht op hands-on projectontwikkeling, werd gewerkt met een digitale flipchart, om o.a. ad hoc creaties en apps te kunnen testen. De zaal “Het Atomium” werd op haar beurt uitgerust met 9 interactieve schermen voor deep dive sessies. Er werd hier een Crestron-tab voorzien voor aangepaste contentweergave. Diverse camera’s zorgen ook hier weer voor een vlotte deelname van externe.
Roombooking zo optimaal mogelijk benutten
Er werd in de customer experience area bewust gekozen om niet te werken met een roombooking oplossing. Ondanks de vele voordelen van deze oplossing, wouden we dit zo centraal mogelijk managen. De reservering van deze ruimtes gebeurd centraal via onze receptie. Zo blijft er controle over de zalen en zijn onnodige boekingen vlot te voorkomen.
Bij de employee area kozen we wel voor een roombooking oplossing. Hier kozen we zelfs voor een geavanceerde formule waar bv. via sensoren wordt bepaald wat de bezettingsstatus is van de vergaderzaal. “ vertelt Christian Raats – team member van het SAP Experience Center BeLux ons.
Ook de employee area werd voorzien van het nodige comfort. In de interne werkruimtes werden de vergaderruimtes voorzien van het nodige comfort om hybride te vergaderen. Christian vertelt graag meer: “Play AV Brussel heeft ervoor gezorgd dat alle schermen in het kantoor touchable zijn, waardoor een intuïtieve en interactieve gebruikerservaring wordt geboden. Via interne signage blijft ook het personeel op de hoogte van werknemers gerelateerd nieuws.”
Conclusie van SAP
Aan het enthousiasme van onze klant SAP kunnen we concluderen dat er een praktische en flexibele audiovisuele integratie werd gecreëerd. Het nieuwe kantoor in Machelen bevordert niet alleen efficiëntie en samenwerking, maar creëert ook een indrukwekkende en gastvrije omgeving voor klanten en medewerkers. Een prachtig voorbeeld voor de hedendaagse kantoorbeleving.
Bedankt voor deze mooie samenwerking SAP!
Heeft u vragen of wenst u een persoonlijke audit van uw project?